Magma
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Back to Basic: gezond en slank met natuurvoeding

Gezond en slank met natuurvoeding.
Alles wat ons lichaam nodig heeft vinden we terug in de natuur. De natuur biedt ons een rijkdom aan groente, fruit, zaden, peulvruchten, granen, noten en geneeskrachtige planten. Met dit artikel wil ik je bewust maken hoe waardevol het voor jou is om natuurvoeding te eten, om back to basic te gaan.

Lichaam uit balans
Door alle bewerkingen met ons voedsel proeven we niet meer wat we werkelijk eten.
Door alle bewerkingen voelen we ook niet meer wat het voedsel met ons doet.
We vullen, maar voeden het lichaam niet! Ons lichaam raakt uit balans door tekort aan voedingsstoffen en door overbelasting aan lichaamsvreemde stoffen. Ons lichaam geeft  alarmsignalen. We interpreteren deze signalen echter verkeerd: we krijgen zin in zoet of zout of voelen geen verzadiging meer. We gaan door met het eten van voedsel wat niet goed voor ons is en uiteindelijk krijgen we klachten. 

Volgens een rapport van de Amerikaanse senaat kunnen 67% van alle ziekten worden teruggebracht tot de voeding die we eten.

Overgewicht
Zelf ben ik ervan overtuigd dat al het bewerkte voedsel leidt tot overgewicht.  O.a. smaakversterkers prikkelen onze smaakpapillen. We hebben zin in méér!  En zo verhogen zoetstoffen het hongergevoel doordat ze ons lichaam aanzetten tot meer insulineproductie. De lage bloedsuikerspiegel die hier dan uit voortkomt geeft ons een flauw gevoel en geeft ons een signaal dat we moeten eten. Ook zorgen verhoogde insulinespiegels voor een sneller vetopslag. Zo bevat frisdrank light welliswaar geen calorieën, maar kan indirect dus wel zorgen voor gewichtstoename! 

Belasting lever
Bewerkte producten bevatten veelal lichaamsvreemde stoffen. Denk maar eens aan kleur-en geurstoffen en conserveringsmiddelen. In de lever worden deze  vreemde chemische stoffen en toxines afgebroken. Belast jouw lever hier dan ook zo min mogelijk mee. Je kunt namelijk niet zonder lever.


Tekort aan voedingsstoffen.
Bewerkte producten bevatten veelal weinig vitaminen en mineralen. Er onstaat al spoedig een tekort met alle gevolgen van dien! Zo kan een tekort aan magnesium spierklachten veroorzaken en een tekort aan foliumzuur  (vitamine B11) vermoeidheidsklachten.

Pseudo-hormonen
Veel van de chemische stoffen gedragen zich als pseudo-hormonen. Pseudo-hormonen (ook: hormoonontregelaars of endocriene verstoorders) zijn synthetische stoffen die in het lichaam werken als natuurlijke hormonen omdat hun chemische structuur (gedeeltelijk) overeenkomt met die van natuurlijke hormonen. Pseudo-hormonen beïnvloeden de natuurlijke hormoonhuishouding. Zo worden er relaties gelegd tussen de belasting met pseudo-hormonen en een verstoorde geslachtsontwikkeling en beschadigd sperma bij mannen en een verstoorde schildklierfunctie. Ook zijn er aanwijzingen, dat een overmaat aan (pseudo-)oestrogenen de excessieve groei van hormoongevoelig weefsel zou kunnen stimuleren. Dit verhoogt daarmee mogelijk het risico op hormoongevoelige kankers, zoals borstkanker, prostaatkanker en baarmoederhalskanker. De chemische stoffen worden niet alleen toegevoegd aan ons voedsel, maar komen ook onbedoeld in verpakt voedsel terrecht. Denk maar eens aan de weekmakers die vanuit plastic verpakkingen in ons voedsel komen.



Allergie.
Lichaamsvreemde stoffen in voeding kunnen voor allergische reacties zorgen. Veel bewerkte producten bevatten ook veel histamine, wat een allergische reactie uitlokt en versterkt!

Verlaagde weerstand.
Allergische reacties op de chemische toevoegingen in ons voedsel putten ons uit. Als jouw lichaam telkens de aanvallers te lijf moet gaan, wordt je moe. Je weerstand wordt dan lager. bij een lagere weerstand reageert jouw lichaam weer heftiger op een vreemde stof en zo is de cirkel rond om jouw lichaam in een neeerwaartse spiraal te brengen! Daarnaast is een feit dat bewerkte voedingsmiddelen veelal weinig vitamines en mineralen bevatten, waardoor onze weerstand nog eens extra wordt verlaagd.


Back to basic.
Mijn ervaring is dat mensen zich in korte tijd veel fitter voelen door het gebruik van voedsel wat zo min mogelijk bewerkt is. Door natuurlijke voeding verdwijnen ook veelal de klachten. Bijkomend voordeel is dat je jouw gewicht beter kunt beheersen of zelfs veel kunt afvallen als je  weer voelt wat jouw lichaam nodig heeft!
Kijk eens kritisch naar jouw boodschappenkarretje. Wat is vulling en wat is écht voedsel? Een hulpmiddeltje: Écht voedsel heeft zo  min mogelijk ingrediënten op het etiket of het heeft geen etiket zoals groente en fruit.

Boodschappenlijstje
Ga dus back to basic. Kies voor voedsel wat nog herkenbaar is. Voedsel zoals de natuur het je aanbiedt: 
- noten (ongebrand)
- zaden (niet gemalen kopen!)
- peulvruchten
- groente (vers)
- kiemgroente
- fruit (vers en gedroogd)
- granen (zelf eventueel malen tot meel)
- (zoete) aardappelen 
- specerijen 
- kruiden
- geneeskrachtige planten, zoals munt en kamille
- eieren
- vis (niet gerookt!)
- gevogelte
- stuifmeelpollen
- koniginnegelei
- honing
- bloemen! (bijvoorbeeld klaproos en Oost Indische kers)
- zeewier
- gemberwortel en kurkumawortel
- met mate yoghurt, kwark, kefir, melk (paard, geit, koe, schaap)
- met mate onbewerkt rood vlees (rund, varken, paard, schaap)
- olijfolie (koudgeperst, eventueel zelf maken met een oliepers)
- lijnzaadolie 
- kokosvet (eventueel zelf maken
- kies ook dagelijks superfood



Opmerkingen bij bovenstaande lijst

- Kies bovenstaande producten zoveel mogelijk van biologische oorsprong!
- Olie en kokosvet vind je niet  kant-en klaar in de natuur. Je kunt deze producten zelf maken, maar mogelijk gaat dat voor jou te ver. Je kunt daarvoor ook naar een natuurvoedingswinkel gaan dan weet je ook zeker dat de olie niet met chemische middelen of d.m.v. verhitting uit de olijven zijn geperst
- Wie weet is er bij jouw in de buurt een plaatselijke boederijwinkel, waar men onbespoten en onbewerkt voedsel verkoopt? Zelf oogst ik mijn biologische groente bij oogsttuin In het volle leven.
- Bedenk dat wat voor de een gezond is , niet persé voor jou gezond hoeft te zijn! Zo is rauwkost voor de een gezond, maar krijgt iemand anders er klachten door. Weet jij welke voeding goed voor jouw is? Laat je eens goed informeren door een holistisch diëtist.

Waarom geen kaas, vleeswaren, pasta, vegetarische burgers en brood?
Een kritische lezer mist vast en zeker enkele producten zoals kaas, vleeswaren, pasta, vegetarische burgers en brood. Ik leg je kort uit waarom. Kaas, vleeswaren, pasta, vegetarische burgers en brood zijn bewerkte producten. Niet meer puur natuur. Je ziet ook niet waar het van gemaakt is. Natuurlijk weet je dat kaas van melk is en brood van meel gemaakt is, maar kun jij zien wat er verder in zit? Deze producten zijn dus geschrapt van jouw back to basic boodschappenlijstje. Natuurlijk mag je deze producten met back to basick ingrediënten. Maal bijvoorbeeld voor het brood zelf jouw meel en maak er zuurdesembrood van (brood zonder gist, wat op natuurlijke manier gerezen is).




Wat eet ik in plaats van brood?

Laat  brood dus achterwege uit jouw menu. Ik geef je hieronder enkele suggesties:
Als ontbijt:
- 100 gram gekookte quinoa of 100 gram gekookte granen (zoals bijvoorbeeld rijst of haver) met 1 eetlepel lijnzaadolie. Als smaakmaker kun je er kaneel door doen of wat rozijnen.
- vers fruit of geweekt gedroogd fruit
- yoghurt met gemalen lijnzaad, hennepzaad of chiazaad en 1 eetlepel lijnzaadolie
- kwark met enkele walnoten en desgewenst met kaneel of een theelepeltje honing
- 1 eetlepel noten met 2 eetlepels rozijnen en cranberry's
- groentesmoothy
- zelfgebakken zuurdesembrood van eigen gemalen graan. Besmeerd met kokosvet.



Als lunch

- bijvoorbeeld gekookte volkoren zilvervliesrijst (of een ander graan) met gewokte groente
- quinoa  met zeewier. 
- omelet gevuld met groente
- groentesoep (gemengde groente of bijvoorbeeld tomatensoep)
- linzensoep
- klein stukje vis of kip met gewokte groente
- wijnbladeren gevuld met gekruide rijst
- paprika uit oven gevuld met rijst en groente
- salade met gebakken champignons en tofu
- salade met gekookte ei
- omelet met kiemgroente

Een beetje vreemd, maar (voelt) wel lekker! Probeer maar eens. Je zult je veel fitter voelen! 

MAGMA 10 dagen dieet
Het MAGMA 10 dagen dieet is hier van afgeleid. In 10 dagen 3 tot 7 kg afvallen. Dit 'dieet' is ook back to basic. Het is supergeschikt om in 10 dagen jouw behoefte aan zoet en suiker te verminderen. Het is daarna veel gemakkelijker om back to basic te blijven eten!

PS: Kom gerust eens terug op deze pagina, want ik zal de komende tijd diverse natuurvoedings producten nader toelichten en jou menusuggesties geven

Mogelijk is volgende informatie ook interessant voor jou?
- Superfood
- Biologisch  logisch?
- Hormoonverstorende stoffen

Terug naar Artikelen