Magma
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Lijnvriendelijke BBQ tips

Tijd voor de BBQ is weer begonnen. Gezellig! Zonde als dit weer extra kilo's veroorzaakt. Kijk eens naar mijn lijnvriendelijke tips voor de BBQ.


Om te beginnen
Begin nooit met een lege maag aan een BBQ. Eet van tevoren iets. Voor een vol gevoel: Magere yoghurt met enkele eetlepels tarwezemelen of granenvlokken. Of start met een frisse salade. Zorg ook tijdens de BBQ voor calorie-arme vulling: Salades, schijven watermeloen en calorie-arme dranken.

Vlees.
Geef voor een lijnvriendelijke barbecue de voorkeur aan magere vlees: Biefstuk, runderpoulet, rundertartaar, hamlappen, ongepaneerde schnitzel, varkensfilet, kipfilet, kip zonder vel, kalkoenfilet, nasivlees. Ook vis zoals forel of tonijn is een goede keuze. Tofu, een calorie-arme vleesvervanging, is ook erg geschikt voor op de BBQ.

Rijg vlees of vis aan spiesen met bijvoorbeeld stukjes paprika, maïs, aardappel, mierikswortel, ui, champignon, courgette. Je eet met deze spiesen beduidend minder vlees tussendoor.


Groente.
Wist je dat bijna alle groenten geschikt zijn voor op de barbecue? Komkommer, champignons, aubergine, ui, paprika, tomaat, spruitjes, venkel, artisjokken, asperges, witlof, maïs, courgette enz. Haal wel even een kwast met olijfolie over de groenten heen, anders plakken ze vast aan het rooster.

Verfrissende salades met verse groenten en eventueel vers fruit mogen niet ontbreken. Meng geen vinaigrette of slasausen onder de salades. Hou ze afzonderlijk en laat het aan ieders smaak over ze al dan niet te gebruiken.

In plaats van huzarensalade.
Een huzarensalade is calorierijk. Laat dat liever achterwege. Wees ook spaarzaam met stokbrood.
Maak als vervanging van huzarensalade spiesjes van krieltjes met bijvoorbeeld paprika, ui en ananas. lekker met paprikapoeder en rozemarijn. 

De barbecue is ook uitermate geschikt voor gepofte aardappelen: De aardappel in de schil schoon borstelen, prik er wat gaatjes in. Snijd kruislings door de aardappel. Vervolgens in de aluminiumfolie op het rooster met het ingesneden kruisje naar boven.

Sauzen
Rode sauzen, mosterd en piccalilly bevatten minder calorieën dan de witte sauzen.
Maak zelf een caloriearm sausje: Recepten caloriearme sausjes.

Culinaire hoogstandjes
Geen bord vol vlees en huzarensalade, maar een mooi opgediend bord.
Je gaat meer minder (snel) eten en meer genieten!

Terug naar BLOG