Magma
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Waarom ben ik moe?

De oorzaken van vermoeidheid
Loop jij rond met ernstige vermoeidheidsklachten zonder dat er een duidelijke oorzaak te vinden is? Vaak wordt gezocht naar DE oorzaak, terwijl meerdere factoren een rol kunnen spelen. Dat maakt jouw zoektocht naar de oorzaak zo moeilijk. Ik som hier enkele mogelijke oorzaken van vermoeidheid op die ik regelmatig tegenkom. Let op: ik ben met deze lijst niet volledig! Als holistisch therapeut let ik bij jou ondermeer op onderstaande aspecten. Meestal is er sprake van meerdere oorzaken en kun je met een kleine aanpassing wonderen verrichten!

Junkfood
Hoewel junkfood barstensvol calorieën zit, vergen ze veel energie van jouw lichaam voor de vertering. Met name de lever heeft het zwaar te verduren.  Junkfood bevat tevens geen vitaminen en mineralen, terwijl jouw lichaam dagelijks een aanvulling van vitaminen en mineralen nodig heeft om goed te functioneren. We vullen, maar voeden ons lichaam niet!  Een back to basic voeding kan al wonderen verrichten!

Te weinig drinken
Het klinkt zo simpel, maar toch drinken veel mensen te weinig! We hebben 1 1/2 tot 3 liter vocht per dag nodig. Kijk ook WAT je drinkt! Water (op kamertemperatuur) is het minst belastend voor het lichaam.


Winterdip of herfstblues?
Ben je vooral moe en neerslachtig als de blaadjes vallen? Dan heb je mogelijk een vitamine D tekort! Wist je dat 70% van alle Europeanen een vitamine D tekort heeft? Vitamine D is belangrijk voor je botten, maar ook voor jouw weerstand en jouw  gemoedstoestand! Elke dag 15 minuten met ontbloot bovenlichaam in de zon of dagelijks 20 microgram vitamine D in een supplement is vaak al voldoende om je weer een oppepper te geven!

Laaggradige ontsteking
Laaggradige ontstekingen zijn de zogenaamde 'stille' ontstekingen. Geen heftige roodheid, zwelling en koorts, maar bijna onzichtbare 'turfbranden'. Een laaggradige ontsteking veroorzaakt snelle veroudering, ontregeling van de stofwisseling en vermoeidheidsklachten Te veel buikvet kan al een oorzaak zijn van laaggradige ontstekingen. Bij een laaggradige onsteking zijn meestal de CRP waardes in het bloed verhoogd.

Magnetron gebruiken
Magnetron veranderd de energie van voeding. Tevens worden de vitaminen en mineralen vervormd en kunnen niet meer goed worden opgenomen in ons lichaam. Zie het maar als een sleutel die door verhitting is vervormd: het past niet meer in het sleutelgat. De deur gaat niet meer open. Zo passen de vervormde vitamines uit de magnetron (sleutels) niet meer op ons enzymsysteem (slot). Ons lichaam kan de cellen (deur) niet meer openen om de vitamines toe te laten!

Melatoninetekort
Melatonine is een stofje wat aangemaakt wordt bij schemering en wat zorgt voor een diepe slaap. Voldoende melatonine aanmaak is nodig om jouw accu op te laden.
Kunstlicht, 's avonds nog laat achter pc of IPod of I-phone zorgen voor een verstoring van de melatonine aanmaak. Evenals slapen in een ruimte waar het niet volledig duister is verstoort de vorming van voldoende melatonine. Onderschat het niet! Zelfs licht van jouw wekkerradio kan de melatonine-aanmaak verstoren. We worden dan moe wakker

Te grote maaltijden
Te veel eten maakt je loom omdat alle energie naar de vertering uitgaat. Maak je maaltijden daarom niet groter dan wat in een koffiemok past.

Maaltijden overslaan
Om de 2-2 1/2 uur eten zorgt voor een goede stofwisseling. Jouw motor wordt draaiende gehouden en een (honger)-dip wordt voorkomen.

Verzuring van het lichaam
Veel suikers, vlees en eiwitten zorgen voor een ph daling van het bloed. Een te lage ph geeft vermoeidheidsklachten, gewrichtsklachten en een pijnlijk of zwaar gevoel in de spieren.

Ondervoeding
Ondervoeding is een tekort aan energie, eiwitten of bepaalde vitamines en mineralen. Jouw lichaam gaat interen op reserves in spier- en vetweefsel. Let op: ook mensen met ernstig overgewicht kunnen ondervoed zijn! Bepaalde ziekten, bepaalde medicijnen, verkeerde voedingsgewoonte, eenzijdige diëten of crashdiëten kunnen ondervoeding veroorzaken.

Sedentarisme
We zitten teveel en te lang zoals in de auto, op kantoor, achter de pc en voor de tv. Bewegen kost energie, maar maakt je weer fit. O.a. doordat de bloeddoorstroming op gang komt en afvalstoffen worden afgevoerd. Daarnaast wordt door bewegen serotonine aangemaakt. Serotonine is het zogenaamde gelukshormoon. Als je niet aan sporten toekomt, zorg dan alsjeblieft dat je niet lange tijd aan een stuk zittend bezig bent.

Stress
Zo nu en dan stress is niet ongebruikelijk en hoeft niet tot problemen te leiden. Echter chronische of langdurig te hoge stress kan niet alleen tot lichamelijke klachten of ziektes leiden of bestaande ziektes verergeren, maar heeft ook een grote invloed op gevoelens, gedrag en gedachten of het denkvermogen. 
Stresssymptomen kunnen individueel verschillen, maar vaak ontstaat er een negatieve spiraal of vicieuze cirkel. 

Voeding niet in balans
Te veel eiwitten en/of teveel vlees geeft rottingsbacteriën in de darmen, belasten de nieren en alvleesklier en geven te veel afvalstoffen in het bloed.
Teveel vet belast met name de lever.
Teveel suiker belast de lever en alvleesklier. Overbelaste organen en teveel afvalstoffen in het bloed geven diverse klachten. Jouw overbelaste organen geven jou signalen in de vorm van pijn, opgeblazen gevoel, vermoeidheid en spierklachten.

B12 tekort
Vele mensen hebben door verandering van maagzuur (Stress/medicatie/veroudering) een B12 tekort. B12 tekort geeft o.a. vermoeidheidklachten. Let op: Vitamine B12 in het bloed kan goed zijn, maar in de cellen een tekort! Daarom moet bij de beoordeling (ook) gekeken worden naar de hoeveelheid vitamine B12 in de lichaamscellen. (MMA  B12 onderzoek)

Magnesiumtekort
Tekort aan het mineraal magnesium geeft o.a. spiervermoeidheid, hoofdpijn en spierkrampen. Onze voeding bevat te weinig magnesium. Stress en allergische reacties vragen nog eens extra magnesium.

Schildklierproblemen
Zowel een te snelle als te langzaam werkende schildklier kunnen ernstige vermoeidheidsklachten geven. Het is de vraag of de normaalwaarden  die de artsen hanteren bij het beoordelen van de werking van de schildklier moet worden bijgesteld.  Gelukkig kijken steeds meer  internisten en endocrinologen naar de klachten en niet alleen naar de bloedwaarden om de werking van de schildklier te beoordelen.

Verkeerde ademhaling
Een te oppervlakkige ademhaling geeft verzuring van het bloed.

Pseudohormomen
Onze voeding, cosmetica en omgeving bevat vele stoffen die lijken op onze hormonen, de zogenaamde pseudohormonen. Deze stoffen verstoren onze hormoonhuishouding en kunnen behoorlijk veel (vermoeidheid-)klachten geven

Suiker en andere snelle koolhydraten
Suiker en 'snelle koolhydraten' (witbrood, aardappelen, witte rijst, pasta, fruit) geven een snelle aanvoer van energie, maar die aanvoer van energie valt heel snel weer weg. Kort na zo'n energiestoot zit je met een leeg gevoel en een energiedip. Je krijgt weer behoefte aan suiker en zo zit je in een vicieuze cirkel.

Eten van voeding wat niet bij jou past

Niet iedereen kan rauwkost verdragen, niet iedereen kan melk verdragen. Ook kan het zijn dat bepaalde stofjes jouw afweersysteem continue prikkelen, wat tot vermoeidheid en uitputting kan leiden.

Teveel prikkels/stress
We krijgen continue prikkels en vele informatiestromen. We leven meer in ons hoofd dan in ons voelen. Ons systeem raakt overbelast. Meditatie, emoties/prikkels leren loslaten en bewegen in de natuur zou al veel helpen.

Alkohol
De ethanol in alkoholische dranken is gif voor jouw lichaam De lever maakt overuren na het drinken van alkohol. Elke glas is in principe teveel, maar 1 glas alcohol per dag voor vrouwen en 2 glazen voor mannen is nog normaal te verwerken voor de lever.

Slechte darmflora
Vermoeidhied heeft vaak zijn oorsprong in de darm!
We zien dat vele patiënten met chronische vermoeidheid een verstoorde darmflora hebben. Te veel slechte bacteriën woekeren dan in de darmen en geven afvalstoffen in ons bloed af. Ten tweede weten we dat wat zich in de darmen afspeelt, een heel belangrijke invloed heeft op de immuniteit van het hele lichaam. Een verstoorde darmflora is bovendien een oorzaak van darmontstekingen. Darmontstekingen kunnen effect hebben op de hersenen, de gemoedstoestand en op andere organen.  Een van de manieren op het evenwicht in de darmflora te herstellen zijn probiotica.

Energieverstoring in de meridianen.
Een klein litteken, een blokkade in je wervels kan al zorgen voor een verstoring van de energiestroom. Met meridiaantherapie kun je de verstoringen opsporen en verhelpen



Medicatie

Een aspirientje kan toch geen kwaad? Dat wordt vaak gedacht. Maar de lever moet deze gifstoffen weer onschadelijk maken en wordt overbelast. Let ook op de mogelijke bijwerkingen van medicatie.

Medicatie niet goed afgestemd
Maar al te vaak werken medicijnen elkaar tegen. Ook komt het vaak voor dat mensen steeds een herhalingsrecept krijgen zonder dat wordt gekeken of de dosering nog bij de situatie past.

Voedingsmiddelen beïnvloeden medicijnen.

Diverse medicijnen werken minder of juist meer in combinatie met bepaalde voedidngsmiddelen en/of vitaminetabletten. 

Hoog sensitief
Veel mensen zijn hoog sensitief: erg gevoelig voor energie/prikkels uit de omgeving. Overbelasting en niet voldoende kunnen afsluiten voor al deze energie/prikkels kan ons uitputten! Tekort aan vitaminen en mineralen kan gevoeligheid voor prikkels versterken!

Slaapapneu
Stokkende ademhaling in je slaap verstoort jouw nachtrust. Slaaphouding en overgewicht bestrijden kan al minimaal 70% van de 'ademstilstandmomenten ' reduceren.

Allergische reacties
Soms zijn we allergisch voor bepaalde voedingsmiddelen en stofjes zonder dat we het in de gaten hebben. Ons lichaam triggeren met deze producten put ons systeem uit. Naast de producten die we niet kunnen verdragen is het bij allergie ook vaak belangrijk om histamine rijk voedsel zoveel mogelijk te beperken.

Overgewicht/ondergewicht
Zowel onder- als overgewicht kunnen ernstige vermoeidheid geven. Vaak zijn er dan meerdere oorzaken te vinden van de vermoeidheidsklachten.

Hormonen uit balans
Onze hormonen zijn signaalstofjes voor onze organen. Verstoring van de hormoonbalans heeft dus vergaande gevolgen! Tijdens de overgang zien we spontaan een hormoondisbalans, maar ook door bijvoorbeeld ziekte, stress, traumatische ervaringen, slecht slapen zien we een hormoondisbalans. 

Niet luisteren naar jouw lichaam
Niet iedereen voelt goed en /of luistert goed naar de signalen van ons lichaam. Maar al te vaak wordt het stopsignaal genegeerd. Te vaak en of te lang over jouw grenzen gaan put het lichaam uit.

Met tegenzin dingen doen
Wat geeft jou energie? Wat zijn energievreters? Is dat wel in balans? Luister jij naar jouw hart?

Emoties vasthouden
Het niet kunnen loslaten van gedachtes, gebeurtenissen en emoties geeft blokkades en put ons uit. 

Verstoring biologische klok
Alles in de natuur volgt een bepaald ritme. O.a. de vorming van hormomen en diverse lichaamsprocessen volgen een nauwgezet tijdschema of te wel biologische klok. Het zogenaamde circadiaanritme. Door o.a. ploegendiensten, medicatie, overdag werken bij tl-licht, zomer- en wintertijd en slechte nachtrust wordt dit ritme verstoort.


Whiplash of val
Een val of wiplash brengt ons letterlijk uit balans! Vele onbegrepen klachten kunnen hier uit voortkomen. O.a. met meridiaantherapie kun je de balans weer herstellen.

Ziekte
Elke ziekte vraagt energie! Het is de kunst jouw lichaam zoveel mogelijk te ondersteunen in het herstelproces om uitputting te voorkomen.

Herstelproces
Na ziekte of stressperiode heeft het lichaam tijd én extra voedingsstoffen nodig om te herstellen. Gunnen we ons lichaam die tijd niet, dan raakt ons systeem overbelast en kunnen we chronisch moe worden.  Bedenk ook dat  een tekort aan bijvoorbeeld één enkele vitamine of één aminozuur jouw genezing kan vertragen, waardoor jouw lichaam  zijn reserves uitput en je in een negatieve spiraal terecht komt.

Diëten/lijnen
Maar al te vaak zie ik mensen hun lichaam pijnigen en uit balans brengen door verkeerd samengestelde diëten. De stofwisseling wordt  verstoord en er ontstaan ernstige tekorten aan bepaalde voedingsstoffen.

Antibioticakuur
Na een antibioticakuur is ons immuunsysteem en darmflora aangetast! Vaak wordt niet stilgestaan bij de desastreuze gevolgen hiervan! Kleine maatregelen kunnen ernstige gevolgen voorkomen.

Schimmels in voeding en omgeving
In onze omgeving (vochtige huizen)en voeding kunnen schimmels zitten die ons behoorlijk en ongemerkt ziek kunnen maken. Denk maar aan aflatoxinen in granen, peulvruchten en noten (ook pindakaas). Ook schimmels op gedroogde vogeluitwerpselen zijn erg giftig voor ons.

Elke 7 jaar in een nieuwe fase
Elke 7 jaar kom jij zowel emotioneel, spiritueel als fysiek in een nieuwe levensfase. Dat kost energie. Wordt deze overgang niet in goede banen geleid, dan onstaan er chronische-klachten.

Negatieve gedachten
Negatieve gedachtes zijn desastreus voor ons immuunsysteem. Negatieve gedachte trekken je omlaag en maakt het leven zwaar. Positieve gedachte daarentegen geven je vleugels.

Eenzaamheid
Sociale contacten zijn ongelooflijk belangrijk om je een gevoel te geven erbij te horen.Geen enkel levend wezen kan goed functioneren als het zich buitengesloten voelt!

Tot slot
Deze lijst is niet compleet! Samen met een holistische therapeut kun je meerdere oorzaken aanpakken zodat je zowel lichamelijk als geestelijk weer in balans komt.

Terug naar BLOG